Alle kolommen de juiste breedte |
|
|
Het komt vaak voor: de breedte van de
cel is niet groot genoeg voor de inhoud. U ziet dan allemaal #######.
De breedte van één kolom kunt u aanpassen door dubbel te
klikken op de kolomgrens (zie figuur hiernaast). Wilt u alle kolommen
de juiste breedte geven, ga dan als volgt te werk:
- Selecteer het gehele werkblad met CTRL + A (of klik op eerste vak
linksboven van het werkblad, dus boven het cijfer 1 en links van de
letter A).
- Dubbelklik nu op een willekeurige kolomscheiding. Alle kolommen nemen
nu de juiste breedte aan (afhankelijk van de inhoud).
|
|
|
AutoCalculatie |
|
|
Wilt u snel de som, het maximum, het minimum of het
gemiddelde van een reeks getallen weten? Ga als volgt te werk:
- Selecteer de getallen (zodra u de getallen geselecteerd heeft, wordt
het AutoCalculatieveld zichtbaar).
- Klik met de rechter muisknop rechts onderin op de statusbalk. Op het
figuur hiernaast kunt u zien dat u ook andere keuzes heeft.
|
|
|
AutoOpmaak |
|
|
Wilt u een tabel snel een fraaie opmaak geven? Ga
dan als volgt te werk:
- Selecteer de tabel.
- Ga via Opmaak naar AutoOpmaak. Nu
ziet u een lijstje van tabelopmaken (vergelijkbaar met de Tabelgalerie
in Word).
- Maak uw keuze en klik op OK.
|
|
|
Blad kopiëren of verplaatsen |
|
|
Wilt u in één keer een werkblad kopiëren
of verplaatsen, ga dan als volgt te werk:
- Selecteer het blad (meerdere bladen kunt u selecteren door de CTRL-toets
ingedrukt te houden) en klik er met de rechter muisknop op.
- Kies uit het snelmenu voor Blad verplaatsen of kopiëren...
- Kies de map waar u het blad naar toe wilt verplaatsen (de map waar
u het werkblad naar toe wilt verplaatsen of kopiëren, moet wel
geopend zijn anders 'ziet' Excel het niet). Indien u een kopie wilt
maken in dezelfde werkmap, zet dan een vinkje bij Kopie maken.
- Klik op OK. Indien u een kopie heeft gemaakt, ziet
u de naam van het werkblad met (2) erachter. indien
u hiervan de naam wilt wijzigen, klik er dan nogmaals met de rechter
muisknop op. Kies dan voor Naam wijzigen.
|
|
|
Broncellen aanwijzen |
|
|
Als u (oude) spreadsheets opent, ziet u misschien
niet direct waar de cellen staan die in een bepaalde formule zijn gebruikt.
U kunt de cellen die u in een formule heeft gebruikt, visualiseren. Ga
als volgt te werk:
- Selecteer de cel waarvan u de broncellen wilt visualiseren.
- Klik op Extra en daarna op Controleren.
- Kies uit het submenu voor Broncellen aanwijzen. U
ziet nu blauwe pijlen zoals in de figuur hiernaast. Herhaal de handeling
nogmaals als er nog meer cellen bij de berekening zijn betrokken.
Hoe krijgt u de pijlen weer weg? Klik op Extra en kies
Controleren. Kies uit het submenu voor Alle controlepijlen
verwijderen. Wilt u meerdere malen van deze optie gebruikmaken?
Zet dan de werkbalk Controleren op uw scherm (zie figuur
hiernaast). Dit doet u via Extra, Controleren
en daarna te klikken op Werkbalk Controleren weergeven.
Op dezelfde manier kunt u deze werkbalk ook weer uitzetten.
|
|
|
Datumverschil |
|
|
Als u van twee datums bijvoorbeeld wilt weten hoeveel
jaren er tussen zitten, kunt u gebruik maken van de functie DATUMVERSCHIL.
Deze functie wordt weinig gebruikt, maar kan uitermate handig zijn. Ga
als volgt te werk:
- Typ in C1 een datum.
- Typ in C2 een datum.
- Neem in E1 de functie precies zo over als hiernaast in de afbeelding
is aangegeven.
- U ziet nu het verschil in jaren. Wilt u een verschil in maanden, typ
dan een 'm' in plaats van een 'y'.
Typ een 'd' als u het verschil in dagen wilt weten.
|
|
|
Dubbelklikken op vulgreep |
|
|
De vulgreep kent u om snel te kunnen
kopiëren. Indien u een tabel heeft die uit vele tientallen of honderden
rijen bestaat, zal het slepen veelal nooit in één keer precies
goed gaan. Dit kunt u voorkomen door in de bovenste cel te gaan staan
van de kolom die u wilt kopiëren. Dubbelklik dan op de vulgreep.
Het kopiëren gaat dan door tot de laatste rij van de tabel (totdat
Excel een lege rij tegenkomt).
|
|
|
Laatst geopende bestanden |
|
|
Via het menu Bestand
kunt u de laatste 4 geopende werkmappen zien (dit is de standaardinstelling).
Wilt u deze lijst langer of korter maken, ga dan als volgt te werk:
- Ga via Extra naar Opties.
- Klik op het tabblad Algemeen.
- Verander het getal achter Laatst gebruikte bestanden.
Het maximum aantal is 9.
|
|
|
Meer regels in een cel (1) |
|
|
Als u een lange titel heeft voor een
tabel, kan die te veel plaats innemen. Dit kunt u oplossen door meerdere
regels in een cel op te nemen. Druk aan het eind van de eerste regel op
Alt + Enter. Typ vervolgens de tweede regel.
|
|
|
Meer regels in een cel (2) |
|
|
Een tweede manier om meer regels in
een cel op te nemen, is de volgende:
- Ga via Opmaak naar Celeigenschappen.
- Klik op het tabblad Uitlijning.
- Zet nu een vinkje in het vakje voor Terugloop. Dit
betekent dat de tekst vanzelf naar de volgende regel gaat als u het
eind van de cel heeft bereikt.
|
|
|
Paginanummering door laten lopen op
volgende blad |
|
|
Wilt u de paginanummering
van Blad1 door laten lopen naar een volgend blad? Ga dan als volgt te
werk.
- Ga op Blad1 via Bestand naar Pagina-instelling....
Selecteer, indien nodig, het tabblad Pagina.
- Typ 1 in het vakje achter Paginanummering
starten op pagina:
- Druk op de CTRL-toets en houdt die ingedrukt en klik op Blad2
(beide werkbladen zijn nu geselecteerd). Op Blad2 moet Automatisch
staan achter Paginanummering starten op pagina:.
- Bekijk het Afdrukvoorbeeld.
- Indien u ook de pagina's daadwerkelijk wilt laten afdrukken, zorg
dan dat beide (of meerdere) pagina's d.m.v. de CTRL-toets geselecteerd
zijn voordat u gaat afdrukken.
|
|
|
VANDAAG (functie) |
|
|
Met de functie VANDAAG ziet u altijd de
goede datum. Dit gaat natuurlijk alleen als de datum in de computer goed
staat natuurlijk. De functie VANDAAG() kunt u bijvoorbeeld gebruiken om
op een werkblad aan te geven wanneer die voor het laatst is bijgewerkt.
Ga als volgt te werk:
- Typ bijvoorbeeld in A1: Laatst bijgewerkt op:
- Typ in B1: =VANDAAG(). Let op: de haakjes overnemen
en er niets tussenzetten.
|
|
|
Verticale of schuine titels |
|
|
Soms is het handig om titels van kolommen
verticaal of schuin te plaatsen. Ga als volgt te werk:
- Selecteer de cel(len) waarvan u de tekst verticaal of schuin wilt
hebben.
- Ga via Opmaak naar Celeigenschappen.
Klik op het tabblad Uitlijning.
- Verticale tekst: klik in het vakje onder Stand.
- Schuine tekst: verschuif het rode blokje in de 'halve klok' of typ
een getal in het vakje naast 'graden'.
- Klik dan op OK.
|
|
|
Voorwaardelijke opmaak |
|
|
Met Voorwaardelijke opmaak
kunt u één of meer cellen van een andere opmaak voorzien
als er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan. U wilt bijvoorbeeld
alle negatieve waarden rood en vet maken. Ga als volgt te werk:
- Selecteer de cel(len) waarop u voorwaardelijke opmaak wilt toepassen.
- Ga via Opmaak naar Voorwaardelijke opmaak...
U ziet dan het venster Voorwaardelijke opmaak (hiernaast
ziet u een gedeelte).
- Bepaalde de voorwaarde onder Voorwaarde 1 en klik
op de knop Opmaak. U ziet dan een afgeslankte versie
van het venster Celeigenschappen.
- Bepaal de opmaak en klik op OK. Klik nogmaals op
OK om het venster Voorwaardelijke opmaak
te sluiten. Of als u nog een voorwaarde wilt toevoegen, klik dan op
de knop Toevoegen. U kunt maximaal drie voorwaarden
opgeven.
|
|
|
Werkbalken aanpassen |
|
|
U kunt uw werkbalken op een eenvoudige
manier aanpassen door bijvoorbeeld knoppen te verplaatsen. Ga als volgt
te werk:
- Druk op de linker Alt-toets en houd die ingedrukt. Klik nu met de
muis op de knop die u wilt verplaatsen en sleep hem naar een andere
plaats. In de figuur hiernaast wordt de knop Opmaak kopiëren
verplaatst rechts van de knop Opnieuw.
Wilt u de knop verwijderen omdat u hem niet (meer) nodig heeft? Ga dan
als volgt te werk:
- Druk op de linker Alt-toets en houd die ingedrukt. Klik nu met de
muis op de knop die u wilt verwijderen en sleep hem naar een andere
plaats buiten de werkbalken.
U kunt de werkbalken herstellen via Extra, Aanpassen
en te klikken op het tabblad Werkbalken. Klik op de werkbalk
die u wilt herstellen en klik dan op de knop Beginwaarden.
U ziet dan het venster hiernaast. Klik op OK om het te
bevestigen. Deze tip kunt u ook voor de overige MS Office-programma's
gebruiken. |
|
|